DE TOEKOMST,
BELOOF JE NIET,
DIE BOUW JE.


Zelf campagne voeren

Onze levenskwaliteit daalt jaar na jaar. Zo kan het niet langer. Alle overheden moeten zo investeren dat iedereen er beter van wordt. Steun nu onze actie.

Want de toekomst beloof je niet, die bouw je.

TEKEN ONZE PETITIE

  • Voor kwaliteitsvolle scholen en crèches

  • Voor een efficiënte en duurzame mobiliteit met wegen, openbaar vervoer en tunnels in goede staat

  • Voor woningen die voor iedereen betaalbaar zijn

  • Voor méér rusthuizen en moderne ziekenhuizen

  • Voor duurzame ontwikkeling en alternatieve energiebronnen

Deze petitie overhandigen wij aan de federale en regionale regeringen opdat ze hun investeringsplannen bijsturen. Pas dan zal het welzijn van iedereen erop vooruit kunnen gaan.

Want de toekomst beloof je niet, die bouw je.

We hebben reeds 5436 handtekeningen verzameld
Ik teken ook
29 aug 2016
03 aug 2016
Image and video hosting by TinyPic
Lectrr in het Nieuwsblad Check van 23 en 24 juli over de verloedering van de Belgische musea
27 jul 2016
15 jul 2016
14 jul 2016

Geen vakantie in de Brusselse tunnels


De herstellingswerken in de Rogier-, Stefania- en Montgomerytunnel en aan het Reyersviaduct zijn volop aan de gang. Dat schrijft DeMorgen vandaag.
 
Reyers
Die opknapwerken waren hoogdringend, gezien de bedroevende staat van de Brusselse tunnels. Enkele maanden geleden was er heel wat ophef omdat er in meerdere tunnels brokstukken naar beneden kwamen. Zeker zeven tunnels moeten onder handen genomen worden. 

In de Rogiertunnel maken ze momenteel werk van waterdichting. De afbraak van de hellingen van het Reyersviaduct loopt nog tot eind juli. 

Bussels minister van Mobiliteit Pascal Smet maakt 750 miljoen euro vrij, verspreid over 15 jaar, om de tunnels op te lappen.
13 jul 2016
12 jul 2016
12 jul 2016
12 jul 2016
11 jul 2016
04 jul 2016
29 jun 2016

België faalt: 22.000 mensen met een handicap kunnen nergens terecht.

Dé vraag van ouders met gehandicapte kinderen: waar kan ons kind op volwassen leeftijd terecht? Of wanneer we er zelf niet meer zijn?

Een 21e verjaardag is normaal een heugelijke gelegenheid. Maar niet voor Belgen met een beperking. Voor hun 21e kunnen ze terecht in het bijzonder onderwijs. Daarna is hun opvang en begeleiding één groot vraagteken.

Image and video hosting by TinyPic
Ouders schrijven hun hulpbehoevende kinderen al op hun 18e in op wachtlijsten, in de hoop dat ze tegen hun 21e een opvangplaatsje kunnen bemachtigen.

22.000 volwassenen met een handicap staan op de wachtlijst voor een opvangplaats. Hun ouders moeten de wachttijd dan maar zien te overbruggen. Dat vergt een enorme (financiële) draagkracht. Vaak moeten ze stoppen met werken of vallen ze terug op andere (ontoereikende) sociale diensten om hun kind te kunnen verzorgen.

De toestand is zodanig problematisch dat het Europees comité voor Sociale Rechten België al veroordeelde in 2013. De bevinding: ons land schiet zwaar te kort in de voorziening van opvang en de begeleiding van volwassenen met een handicap.

De morele veroordeling is een tik op de vingers voor het ondermaatse investeringsbeleid, maar daarmee heeft hun gehandicapte zoon of dochter geen opvangplaats. Teken de petitie voor meer investeringen.
27 jun 2016

Homans belooft 23.000 nieuwe sociale huurwoningen

Een druppel op een hete plaat? 

Binnen 3 jaar komen er 23.000 sociale huurwoningen bij en worden 15.000 bestaande sociale woningen gerenoveerd. Dat heeft Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans aangekondigd.

Een broodnodige inspanning, want in Vlaanderen is er een tekort van 120.000 sociale woningen om aan de vraag te kunnen voldoen. Als gevolg zwellen de wachtlijsten aan. Gemiddeld moeten gezinnen 3 jaar geduld uitoefenen voor er een sociale woning beschikbaar is. Voor bepaalde gemeentes kan dat oplopen tot 11 jaar.

De aangekondigde investeringen zijn een goed begin, maar er is duidelijk nog veel werk aan de winkel. In vergelijking met andere Europese landen scoort België ondermaats. Slechts 7% van alle woningen zijn sociale huurwoningen. In Nederland is dat bijna 5 keer zoveel.

Image and video hosting by TinyPic
20 jun 2016
14 jun 2016

Kan jij rondkomen met 800 euro per maand?

Steeds groter deel van het netto inkomen gaat naar huur

Als jij je woning huurt, heb je het waarschijnlijk ook al gemerkt. De huurprijzen stijgen jaar na jaar. Een doorsnee appartement kost al 660 euro per maand. De helft van de Vlaamse huurders besteedt daardoor meer dan 30% van hun inkomen aan de huur.

Een starter verdient gemiddeld 1.465 euro netto per maand. Trek daar 660 euro huur van af, en je houdt 805 euro over om alle overige kosten te betalen. Te weinig. Hotel mama of financiële steun van de ouders zijn voor velen onmisbaar.


bouwfederatieDe grote vraag naar huurwoningen op de private markt resulteert in onbetaalbare huurprijzen.

Omdat de huurprijzen sterk stijgen, is er steeds meer vraag naar sociale woningen. Die kan je immers aan een lagere prijs huren. Al 263.000 gezinnen staan op de wachtlijst. Zij moeten zeker 3 jaar wachten voor er een sociale woning beschikbaar is.

Intussen hebben die gezinnen geen keus: ze moeten wel huren op de te dure private markt. Problematisch, want net door het grote aantal huurders op de private huurmarkt, stijgen de prijzen opnieuw. En zo ontstaat een vicieuze cirkel.

bouwfederatieOpnieuw normale huurprijzen? Het is mogelijk, als de 263.000 gezinnen op de wachtlijst onmiddellijk zouden kunnen intrekken in een sociale woning.

Die cirkel kan de overheid doorbreken door te investeren in sociale woningen. Door er bij te bouwen en te renoveren, kunnen ze druk aflaten van de huurprijzen op de private huurmarkt.

Een oplossing is duidelijk voorhanden. Teken de petitie en toon de overheid dat je deze situatie niet aanvaardt!
01 jun 2016
30 mei 2016

België en de verzopen schat

Archeologische schatten die in het water drijven. Kostbare schilderijen van Rubens die omringd zijn door emmers om binnensijpelend water op te vangen.

Het lijkt een grap, maar het is de dagelijkse realiteit in vooraanstaande Belgische musea zoals de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel.

Door achterstallig onderhoud slepen de problemen al jaren aan en de gevolgen liegen er niet om. Het Jubelparkmuseum sluit ruimtes af voor publiek. Schilderijen waar we trots op moeten zijn, worden van de muur gehaald.

bouwfederatieKunsteigenaars willen hun kostbare bezitten niet langer uitlenen voor tijdelijke tentoonstellingen. De infrastructuur van de Belgische musea is te gebrekkig. (Beeld: Carolus)

Het museumpersoneel trekt aan de alarmbel. Kleine interventies volstaan niet. Enkel met grote infrastructuurwerken kunnen de problemen definitief aangepakt worden. En daarvoor zijn investeringen van de overheid onmisbaar.

Teken daarom de petitie.

03 mei 2016

Rapport schoolinfrastructuur: België gebuisd?

Ken je dat gevoel, wanneer je het klaslokaal van je kind binnenstapt op een oudercontact. Net iets te weinig frisse lucht en exact dezelfde gespikkelde tegels en geel verkleurde muren als toen jij op de schoolbanken zat. In één stap reis je jaren terug in de tijd.

Niet verwonderlijk, want 70% van de Belgische scholen is ouder dan 45 jaar. 26% is zelfs meer dan een eeuw oud! Scholenbouw moet duidelijk nog 3 banken vooruit.

bouwfederatie Voor elke nieuwe school die wordt gebouwd in ons land veroudert een andere.

Toegegeven, er zijn heel wat inspanningen om scholen te renoveren en moderniseren. Vooral in Vlaanderen worden er veel nieuwe scholen gebouwd.

Toch horen we elke keer opnieuw verhalen over ouders die dagenlang kamperen voor de schoolpoort, kinderen die maandenlang les krijgen in ‘tijdelijke’ containerklasjes of sportzalen die jarenlang vervallen voor ze vernieuwd worden.


De uitdagingen op een rijtje:

- De nieuwe scholen volstaan niet om de bevolkingsgroei op te vangen. Waarom niet?
Tussen 2005 en 2015 steeg het aantal geboortes van 116.000 naar 123.000 per jaar. De komende tien jaar neemt de stijging nog toe.

- Verkommerende schoolgebouwen
Door het beperkte budget moet er gekozen worden tussen renovatie of nieuwbouw. Voor elke nieuwe school die gebouwd wordt, verkommert een andere school in ons land.

- Goedkeuring van subsidiedossiers duurt te lang
De goedkeuring van subsidiedossiers duurt zeker 10 jaar. De feiten? Subsidies die dit jaar goedgekeurd worden, zijn ingediend in 2002, in het beste geval.


Geen kus van de juf dus. Wil je dat de bouw en renovatie van scholen wel een goed rapport krijgen? Teken dan de petitie.
02 mei 2016

Hoe vaak stond jij al in de Brusselse files wegens tunnelproblemen?

Gebrek aan onderhoud vormt dagelijks een gevaar voor 600.000 automobilisten


Het zal je maar overkomen: je bent met de wagen op weg naar het werk. De muziek op de radio is goed en je ochtendhumeur verdwijnt (bijna).

Plots hoor je een oorverdovende knal. Je trapt op je rem en zoekt waar de scherven op je schoot vandaan komen. Een stuk beton steekt door je vooruit. Een seconde later en je had het niet meer kunnen navertellen. Het lijkt fictie, maar het overkwam een automobiliste in de Brusselse Rogiertunnel.


bouwfederatieInstabiliteit, betonrot en loshangende plafondplaten vormen elke dag een gevaar voor meer dan een half miljoen bestuurders (Beeld: Het Nieuwsblad)


Ook andere Brusselse tunnels brokkelen letterlijk af. Twee stukken plafond kwamen naar beneden in de Leopold II-tunnel. In de Pachecotunnel vielen brokstukken op een auto en in de Montgomerytunnel hangen betonplaten los. Het beton in de Stefaniatunnel scheurt, met instortingsgevaar tot gevolg.

De oorzaak? Een gebrek aan onderhoud. De meeste tunnels zijn gebouwd in de jaren ’50 en hebben een levensduur van zeker 100 jaar. De enige voorwaarde: regelmatig en grondig onderhoud.

Net daar wringt het schoentje. De overheid schoof uitgebreide herstellingswerken telkens op de lange baan, met gevaarlijke tunnels tot gevolg. Hoe langer de overheid wacht, hoe duurder de renovaties bovendien zijn. 

Nu ziet de overheid eindelijk in dat de huidige toestand niet houdbaar is en dat het een enorm negatieve impact heeft op de Belgische economie. Daarom introduceerde minister van Mobiliteit Pascal Smet maandag een meerjarig investeringsplan. Het zal 1 miljard euro kosten om alle tunnels te herstellen in 15 jaar tijd.


bouwfederatieHoewel de tunnels vaak afgesloten worden, is dat zelden voor een grondig onderhoud (Foto: Stanw.be)

De huidige situatie is een goede les. Om verkeershinder en economische aderlatingen te vermijden, moet de overheid blijven investeren in het onderhoud van de tunnels, ook na de renovaties. Zo niet zijn we over 50 jaar terug bij af. Teken de petitie om een duidelijk signaal te geven.
29 apr 2016
27 apr 2016

“Dienstmededeling…

...wegens een storing aan de bovenleiding heeft de trein naar Brussel-Centraal ongeveer 20 minuten vertraging. Onze excuses voor het ongemak.” Zinnen die jou ongetwijfeld spontaan doen zuchten, als je af en toe de trein neemt.


bouwfederatieWie dagelijks naar het werk pendelt, komt tot 3 van de 5 werkdagen te laat aan. 


Dat vertragingen dagelijkse kost zijn, daar moeten we pendelaars niet meer van overtuigen. Voor de niet-pendelaars: dit zijn de resultaten volgens Testaankoop (2013):

bouwfederatie

Tussen 8u en 8u30 pieken de vertragingen. De helft van de treinen komt dan te laat aan. Op de terugweg gaat het amper beter. Wie vertrekt tussen 16u en 18u komt 1 op de 3 keer met vertraging thuis.

De meeste van de 837.600 dagelijkse treingebruikers reizen tijdens die spitsuren. Honderdduizenden mensen moeten dus vertragingen trotseren. Tip: op nieuwsblad.be/treinen bereken je hoeveel vertragingen jouw lijn heeft.

De oorzaak ligt vaak bij de gebrekkige infrastructuur. Wat is de oplossing? Duitsland geeft het goede voorbeeld. Daar investeert de overheid 35 miljard in de infrastructuur. Deutsche Bahn legt nog eens 20 miljard bij. Een goede investering? Zeker! Het levert onze oosterburen een stiptheid op van 95,6%. Bij ons blijven de cijfers teleurstellend.

Het Duitse voorbeeld toont dat investeren voor spectaculair minder vertraging zorgt. Zie je stiptere treinen zitten? Dan moet onze overheid dringend investeren in een goed functionerend spoorwegnet. Laat je stem horen door de petitie te tekenen.
22 apr 2016

Neem jij je moeder binnenkort in huis?

15.000 plaatsen tekort voor hulpbehoevenden

De vergrijzing is een probleem dat zich al lang aankondigt. Het ergste moet nog komen: over 20 jaar zullen er dubbel zoveel tachtigplussers zijn als vandaag.

bouwfederatie

Ongeveer 300.000 van die tachtigplussers zijn hulpbehoevend. Problematisch, want nu al moeten ouderen tot 30 weken wachten op een plekje in een rust- of verzorgingstehuis, dat concludeerde Testaankoop (2013).

Voor 15.000 senioren is er gewoon geen plaats, terwijl ze die wel dringend nodig hebben. In de meeste gevallen moeten hun kinderen hen opvangen.

Een oplossing is niet meteen in zicht en door de vergrijzing stijgt de nood aan bedden sterk. Hoewel de overheid jaarlijks 2000 extra bedden voorziet, moeten er zeker extra 3750 bedden per jaar bijkomen om aan de vraag te voldoen.

De overheid mag duidelijk niet wachten tot de situatie nog slechter is. Ze moet nú investeren in rust- en verzorgingstehuizen.
 
>